Alyda ?

The domain name www.alyda.nl is active since December 2004.
 
Home arrow Projects arrow Solex (Nl)
Solex (Nl)
Image

Jaren lang stond er een Solex in het tuinhuisje van mijn ouders. Na een verhuizing werd de Solex tijdelijk opgeslagen in mijn garage. De Solex had een bekend probleem, een defecte brandstofpomp en in de tijd dat hij nog reed kon de Solex zomaar stil vallen. De Solex dreigde echter totaal niets meer waard te worden toen een kenteken voor brommers verplicht werd. Ik heb de Solex maar uit de spreekwoordelijke mottenballen getrokken, laten schouwen en ben begonnen met de restauratie. Hieronder mijn verslag.

 Maar eerst hoe ziet de Solex er nu uit? Bijna vergeten om er een paar leuke foto's van te maken.

Solex OTO 1963       Solex OTO 1963

Iedere foto kan worden vergroot door erop te klikken (grootte circa 2Mb).

Onderwerpen:
Links
Brandstofpomp

De brandstofpomp was defect. Een van de twee kogeltjes was verdwenen en het plastic "kroontje" waarop het kogeltje rust was beschadigd. Vervanging was de enige optie. Gelukkig zijn er nog vele, soms zelfs nieuwe, onderdelen te verkrijgen. Een revisieset voor een oud benzinepompje verving de defecte pomp. Het revisieset heeft twee nadelen:
1. de leidingkoppelingen hebben een andere maat. De "tonnetjes" en bijbehorende knelmoeren passen op de originele koperen benzineleidingen maar de oude "tonnetjes" moeten worden verwijderd.
2. het revisieset heeft geen filter. In de brandstoftank zit al een filter maar de ontwerpers van de Solex hebben niet of niets in de originele brandstofpomp een filter geplaatst. Zie onder "Alternatieve brandstoffilter" voor een andere oplossing.

 Solex brandstofpomp De vervangende brandstofpomp gemonteerd

 Image Afstandsbus waarop de plastic afdekkap wordt gemonteerd. Let op: de afstandsbus heeft aan beide uiteinde een ander getapt draad en vergeet de koperen afdichtingsring niet.

Image  Het verwijderen van de originele afdichtings tonnetjes mbv een vijl.

De oude pomp in onderdelen:

Onderdelen Solex brandstofpomp  Solex brandstofpomp Solex brandstofpomp 


 Terug

Brandstofpompkogeltje

Ik heb in de forums diversen vragen gezien over de beruchte brandstofpompkogeltjes maar nooit een duidelijk foto en/of maat gezien.

Brandstofpompkogeltje Solex OTO Zo ziet een origineel brandstofpompkogeltje er uit.
 

Brandstofpompkogeltje Solex OTO Diameter brandstofpompkogeltje Solex OTO is 3.96mm

Terug

Alternatieve brandstoffilter

Zoals beschreven in het hoofdstuk Brandstofpomp bevat de nieuwe revisie brandstofpomp geen filter. Om toch de benzine te kunnen filteren heb ik bij een modelbouwwinkel een brandstoffilter gekocht voor modelbouwmotoren. Tussen de benzientank en de brandstofpomp is de koperen leiding verwijderd en doorvoor in de plaats is een filter geplaatst. Dit type filter is er makkelijk tussen uit te halen en schoon te maken.

 Solex brandstoffilter Het gemonteerde brandstoffiltertje. 

Image  En zo te zien werkt het filter. Gelukkig zit deze troep niet in de pomp of carburateur 


 Terug

Benzinetankdop

De Solex viel na een tijdje rijden stil. In de eerste instantie dacht aan een vervuilde carburateur maar het probleem verdween als ik met een niet vast gedraaide tankdop reed. Het vacuum trekken van de benzinetank was dus de oorzaak. Verstopt onder een klein beetje roest was het ontluchtingsgaatje te vinden. Doorprikken met een speld verhielp het probleem.

 Solex ontluchtingsgatje benzinetankdopDoorprikken benzientankdop met een speld. 


 Terug

Gashendel

Ook de gashendel eens goed nagekeken. Maar als je de gashendel van het stuur haald heb je een handvol ringetjes. Het kostte een half uurtje puzzelen waar welk ringetje moest komen. Om ieder ander de ellende te besparen hier twee detail foto's.

Solex gashendelSolex gashendel  Detail foto's gashendel.

 Terug

Gasspaak

De originele gasspaak was een gekreukelde ellende, dus ook deze maar vervangen. Alleen de vervangende gasspaak is veel te lang. Op de detail foto's ziet u hoe de nieuw gemonteerde gasspaak uiteindelijk geworden is. Let op: de lengte van de gasspaak is afhankelijk van de hoogte van het stuur

NOTE: dankzij het Solex forum werd ik erop gewezen dat er nog een veer ontbreekt die de gasspaak naar de gashendel trekt. De gasspaak moet nog een klein bochtje hebben, dichtbij het gasspaakmoertje. Zodra ik er foto's van heb tref je ze hier aan.

Solex gasspaakSolex gasspaakSolex gasspaak Detail foto's gasspaak.

 Terug

Ontkolen  

Het reinigen van de zuiger, uit-/inlaatspruitstuk en het gat in de cilinderwand is zo af en toe nodig om het Solexje lekker te laten lopen.
Wat te doen? Verwijder het luchtfilter en maak de cilinderkop los door de vier cilinderkop bouten te verwijderen. Verwijder de cilinderkop en plaats de motor op de band. Draai aan het wiel zodanig dat de zuiger in de hoogste positie staat.

Solex zuiger met kool- en vetafzetting Vervuilde zuiger in hoogste positie.

Verwijder nu (voorzichtig) het afgezette kool en verbrand vet met bijvoorbeeld een schroevendraaier. Reinig de zuigerkop goed na het afkrabben. Let op dat de cilinderkoppakking niet beschadigd wordt.

Gereinigde Solex zuiger  Een schone zuiger. 

Verwijder de carburateur en draai het uit-/inlaatspruitstuk los. Verplaats de zuiger zodanig dat de uit-/inlaatpoort is geblokkeerd. Nu kunnen er geen koolresten is het carter vallen. Verwijder eventuele koolafzettingen in de uit-/inlaatpoort. Inspecteer ook het het uitlaatpijpje en verwijder koolafzetting indien nodig.

Solex uitlaatspruitstuk Uitlaatspruitstuk

Reinig als laatste het gat in de cilinderwand. Gebruik hiervoor een 5mm staalboor. Laat wel de zuiger in een lage stand staan zodat geen vuil in het carter kan vallen.

Image Reinigen van het cilinderwand gat.

Terug

Ontsteking

De Solex liep na een motorische schoonmaakbeurt weer lekker maar soms leek het alsof de motor wilde uitvallen wanneer er door kuilen of onevenheden in de weg werd gereden. De oorzaak van het bijna uitvallen leek wel te maken te hebben met een loszittend onderdeel. Mijn vermoeden ging uit naar de ontsteking dus deze heb ik maar eens onderhanden genomen. In dit hoofdstuk laat ik zien hoe je het vliegwiel kunt verwijderen en hoe de diverse ontstekingsonderdelen eruit zien.

Verwijderen van het vliegwiel
- haal de plastic kap los die het vliegwiel beschermd
- verwijder het zwart rubberen beschermplaatje door de driehoekig plaat los te maken
- monteer het driehoekige plaatje weer terug maar draai de drie boutjes niet helemaal vast
- draai nu de middelste vliegwielmoer een paar slagen los
- trek de driehoekige plaat aan door de drie boutjes rondom telkens evenveel aan te draaien. Hierdoor wordt het vliegwiel los getrokken van de as. Niet schrikken het kan een flink tik geven als het vliegwiel los komt.
- als het vliegwiel niet meer geklemt is draai dan de vliegwielmoer en de drie boutjes los en trek het vliegwiel rechtstandig van de as af

 Solex vliegwielmoer Draai de vliegwielmoer een paar slagen los
 Solex vliegwiel plaat Trek de driehoekige plaat gelijkmatig aan
 Solex vliegwielHet gedemonteerde vliegwiel. De spie in de as opening zorgt ervoor dat het vliegwiel maar op een manier gemonteerd kan worden
 Solex ontsteking Het ontstekingsmechanisme

De contactpuntjes waren ingebrand. Ik heb de contactpuntjes mbv een zoetvijl weer redelijk vlak en schoon kunnen krijgen.

Solex contactpunt Ingebrande contactpuntjes 
Solex contactpunt 

Solex ontstekingsspoel De ontstekingskabel druk met een veercontact tegen een lip op de ontstekingsspoel.

Het probleem van het uitvallen van de motor wanneer er over een oneffen weg gereden werd. De ontstekingsspoeldraad liep blijkbaar tegen het vliegwiel aan en veroorzaakte kortsluiting. Witte draadje vervangen.

Image Weggesleten isolatie van de ontstekingsspoeldraad  
Solex ontstekingsspoelDe ontsteekspoel

Het afstellen van de contactpuntafstand gebeurd door aan de excentrische schroef te draaien. Hierdoor verschuift het plaatje met een van de contactpunten waardoor de opening tussen de contactpunten kan worden ingestelt.

Solex ontsteking  Instellen van de contactpunt opening dmv een schroef met excentrische kop.

Hoe het onstekingstijdstip af te stellen:
Draai het vliegwiel rechtsom totdat het markeringsteken op het vliegwiel overeen komt met het markeringsteken op het motorblok. Draai nu de twee schroefjes die het contactpuntplaatje vasthouden een klein beetje los. Niet teveel het contactpuntplaatje moet stroef verplaatsbaar zijn. Plaats tussen de contactpuntjes een sigarettevloeitje en draai vervolgens aan de schroef met excentrisch kop zodanig dat het vloeitje een beetje wrijving heeft wanneer het tussen de contactpuntjes wordt teruggetrokken. Draai de twee contactpuntplaatschroefjes weer vast.
Ter referentie: normaal papier heeft een dikte van 0.1mm, het dunste voelerblad is 0.05mm en een vloeitje heeft een dikte van 0.03mm.

Solex condensator Ter info, de condensator. Dit onderdeel voorkomt Radio en TV storing en vonken tussen de contactpuntjes.

 Terug

Originele garantiebewijs

Zelfs het originele garantiebewijs heb ik nog bij de Solex en dat wil ik jullie niet onthouden.

Solex motornummer Solex garantiebewijs Solex garantiebewijs

Op de Solex website, onder Techniek-> Bouwjaar, is een tabel te vinden die kan vertellen uit welk bouwjaar uw Solex is.

Terug

  
Links

- http://www.solex.nl/
- http://solex.startpagina.nl/

- http://www.solex-limburg.nl/
- http://www.solexnoord.nl
- http://www.solexservice.nl/
- http://www.quartel.nl/ 

Terug

 
< Prev   Next >
© 2014 www.alyda.nl
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.